Skriva regelbundet

Fick precis råd om livet i bloggosfären (hm, jag har av någon anledning lite svårt för det uttrycket?!) av Paul T Levin: att skriva regelbundet men inte låta bloggen ta för mycket tid i anspråk av ens liv. De här två sakerna känns nästan helt omöjliga att förena, redan nu känner jag ett litet sting av stress, efter en vecka med blogg. Min undran till alla bloggare och kommentatorer är hur ni hinner med?! Men jag skall inte ge upp, sannolikt handlar det om rutin och struktuering av tillvaron, antar jag?!

Nu är har jag i alla fall struktur inför morgondagens examinationsseminarium med B-uppsatser, kul! När det väl är avklarat ska jag äntligen köra igång mitt nya forskningsprojekt om partiledarrekrytering i svenska partier, huvudfråga är: Hur når man toppen i ett parti – vem kan bli partiledare? Fokus ligger på att kartlägga själva processen upp till toppen, och att förstå varför vissa personer kommer dit och andra inte. Det här projektet kommer jag sannolikt berätta mer om här i bloggen framöver.

Nu skall jag kolla på Svts filmatisering om en man som jag bodde granne med en gång i tiden: KB-mannen.

Om Jenny Madestam

Statsvetare
Det här inlägget postades i blogga, examination, KB-mannen., Partiledare, rekryteringsprocessen. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skriva regelbundet

  1. victorbernhardtz skriver:

    Det är fab att du börjat blogga, men dina tipsare verkar ge dig tips om hur man skaffar sig massor av läsare genom att vara mest aktiv. Tror snarare att du ska tänka i banor av den klassiska devisen "en är inte bättre än sin senaste text". Med andra ord: Du är smart och har massvis att säga, men det är bara ett av dina många uppdrag som forskare att prata med allmänheten. Skriv en eller ett par gånger i veckan, men skriv om något vi inte redan vet. Din kollega Henric Oscarsson har lyckats mycket bra med att hitta en balans och därigenom fått många trogna läsare, kolla gärna där för inspiration.

  2. Elaine skriver:

    Blir så trött skrev en lång kommentar nu är den borta! Bloggångesten kan du bota genom att dela upp ett långt inlägg till tre mindre, då får du en lite bloggserie som får läsaren att vilja komma tillbaka. Jag har en sån i morgon, kolla om du vill. WordPress har verktyg som gör att man kan tidsinställa blogginlägg, superduper. Så kan man skriva några dagar till en dag då man vet att man inte kommer ha tid. Du har en expertblogg, du behöver alltså inte skriva varje dag det går ju inte då skulle du ha berättat allt redan. Paul Ronge har en expertblogg och skriver bara någon gång i veckan men då flockas journalisterna kring hans blogg. http://www.paulronge.se Han har väl 1000 läsare per inlägg trots att han bara skriver då och då, men hans målgrupp är en annan. Jag har en blandning mellan Retorikexpert och "vardagsbloggande", så då kan jag uppdatera oftare. Frågan är vad du vill ha? Vill du få lite mer trafik så ha mer kort, och ge läsarna a peace of Jenny Madestams vardag. Det kan vara något så banalt som vad du åt till frukost. Din blogg rockar! kramar Elaine

Kommentera

