Skulle jag kunna bli partiledare?

Det pratas mycket om partiledarskiften just nu, i den offentliga debatten i allmänhet och inom vissa partier i synnerhet. Detta till trots så har vi tämligen bristfälliga kunskaper om hur dessa skiften egenligen går till, liksom hur det kommer sig att vissa personer blir valda till partiledare och andra inte. I mitt nystartade forskningsprojekt så ställer jag just den frågan – vem kan bli partiledare, och hur? Om jag skulle vilja, skulle jag då kunna bli partiledare för ett parti, eller är det något speciellt som krävs av mig eller min omgivning, och i så fall vad?

Ambitionen med projektet är att fånga processen som leder fram till att en person blev vald framför en annan, en process som rymmer såväl aktörer (och mer individcentrerade faktorer) som strukturer. Det jag skall göra är att studera ett par partiledarskiften i ett antal partier (idealt samtliga riksdagspartier – om tid och pengar tillåter), och kartlägga processen fram till att en person blev vald. För att ta ett konkret exempel: vad var det som gjorde att t.ex. Göran Hägglund blev vald till Alf Svenssons efterträdare och inte Maria Larsson, Mats Odell eller Stefan Attefall, vilka samtliga var uppe på tapeten som alternativ. Handlade det om att Hägglund hade rätt personliga egenskaper sett till Kristdemokraternas kravspecifikation, eller låg han rätt rent ideologiskt, eller var det kanske så att Alf Svensson krattat manegen bäst för just Hägglund, och således fanns inget alternativ för valberedningen, eller hade Hägglund själv en god relation till valberedningens ordförande, var de kanske vänner sedan lång tid tillbaka, eller handlade det kanske om en kombination av allt detta?

Varför och hur blev han vald till partiledare?

Min ambition är som sagt att inkludera alla etablerade riksdagspartier, och med detta menar jag alla utom SD, och studera de två senaste partiledarskiftena. Av resursmässiga skäl finns dock stor sannolikhet att studien avgränsas, och i nuet lutar det då åt en undersökning av s, m och mp. Tre tämligen olika partier (i flera olika avseenden), varav två är de största och det tredje ett delvis udda fall, eftersom mp inte ens har partiledare i traditionell mening, utan språkrör. Min ambition är att se om det möjligen finns några likheter och skillnader partierna emellan, men även inom ett och samma parti.

Utöver att detta är ett relativt outforskat ämne inom statsvetenskapen så menar jag att projektet dessutom är högst relevant eftersom det i svaret på frågan om partiledarrekrytering även finns ett svar om hur partiet i fråga ser på och utövar interndemokrati. I svaret på vem som kan bli vald till partiledare, och hur, ligger ett svar på hur demokrati utövas i praktiken.

Om jag skulle vilja, kan jag då bli partiledare, eller är det något speciellt som krävs av mig eller min omgivning?

Om jag skulle vilja – skulle jag kunna bli partiledare?

Om Jenny Madestam

Statsvetare
Det här inlägget postades i interndemokrati, Partiledare, partiledarrekrytering, partiledarskiften. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skulle jag kunna bli partiledare?

  1. Joakim Larsson skriver:

    Hur kommer det sig att du så tydligt väljer att inte ta med SD?

    (Jag lovar: Det här är inte en fråga som kommer att urarta i en jeremiad över hur SD utesluts – jag är bara nyfiken på motiveringen.)

  2. Jenny Madestam skriver:

    Av den enkla anledningen att SD är ett så nytt riksdagsparti + att jag bedömer att partiet mer och mer kommit att likna övriga etablerade partier sista åren. Det jag är intresserad av är att få kläm på processerna i de etablerade partierna. MEN som det ser ut i nuet så kommer jag behöva avgränsa mig än mer vilket gör att studien inte kommer omfatta samtliga övriga sju. Det som däremot skulle vara oerhört intressant är att närstudera Jimmie Åkesson som partiledare, givet den framgång han och partiet har rönt. Att undersöka hur processen till i dag har sett ut, liksom hur Åkesson fungerar som partiledare internt.

Kommentera

