Vi är bara så dåliga på att sälja!

Idag har ännu en centerpartist vidhållit för mig att centern inte alls har några identitetsproblem utan att partiets problem är att man varit och är så usla på att marknadsföra sig. Partiet, menar vissa centerpartister, har genomgått en förändring sedan slutet av 1990-talet men att denna process kom att avstanna när Alliansen vann valet 2006. Att centern således skulle vunnit på om valvinsten kom något eller några år senare. Då skulle förändringen sjunka in och hunnit säljas till omgivningen. Det är mycket möjligt att detta stämmer, dvs att centerpartiet faktiskt har förändrats och förnyats och i dag har en mycket tydlig politisk agenda för sig själva. Men frågan från omgivningen kvarstår – varför berättas inget om detta? Varför förklarar i så fall inte centerpartiet bättre vad dess kärnvärden idag är (efter att t.ex. kärnkraftsmotståndet lagts på hyllan) och vilket samhälle centern vill se? Frågan blir än mer berättigad sett till centerns ekonomi, och sambandet mellan pengar och pr. Att göra reklam för sig kostar pengar. Men som Sveriges rikaste parti blir det ännu märkligare varför centern inte satsar mer på att föra ut sitt budskap, på att sälja sig själva.

Centern och moderaterna är inte riktigt jämförbara eftersom centerpartiet är en folkrörelse men likväl kan paralleller dras: moderaterna la om sin politiska kurs och lyckades sälja in sig hos väljarna på bara några få år. Om centerpartiet påbörjade sin förändring i slutet på 90-talet borde väl idéerna både ha hunnit sjunka in och säljas in till omgivningen vid det här laget?! Men jag upprepar, centern är inte moderaterna och fungerar således inte på samma företagsliknande vis som m. Likväl borde sannolikt centern kunna utnyttja sina pengar lite bättre. Saknas egna skickliga kommunikationsstrateger kan centern ta pengarna och gå till en duktig pr-byrå och säga ”hjälp oss nå ut – nu!”. Men, det bygger förstås på att det finns ett budskap att förmedla….

Om Jenny Madestam

Statsvetare
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s