Om familjen som varumärke för politiska ledare

Skriver jag om idag på Newsmill. Här kan du läsa artikeln. Resonemanget sker i svallvågorna av turbulensen kring Håkan Juholt och hans särbo. Jag menar att Fredrik Reinfeldt varit tämligen skicklig i att tillsammans med sin fru Filippa bygga upp ett flashigt varumärke i ”Fredrik & Filippa”, och vilket troligen stärkt förtroendet för Reinfeldt i vissa grupper. Frågan jag ställer är hur Juholt och hans särbo kan matcha detta varumärke.

Om Jenny Madestam

Statsvetare
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Om familjen som varumärke för politiska ledare

  1. Hej Jenny!

    Intressant artikel. Är dock inte lite för tidigt att göra en jämförelse mellan USA och Sverige och även mellan Reinfeldt och Juholt?

    I USA är valsystemet mer personbundet, till skillnad från Sverige som är mer partibundet. Den amerikanske presidenten – likväl som för vilken annan aspirerande politiker i USA – har ett intresse kring hur och med vilka han/hon omger sig med och hur dessa blir uppfattade av väljarna, om denne vill bli återvald, eller vald till att börja med.

    Kanske kommer det att ändras även i Sverige? Den nya grundlagen ger den enskilde politikern större möjligheter i personvalet. Därmed ökar kanske intresset att på olika sätt profilera sig, till vilka hör familjen.

    Vem vet?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s