Mer om media och statsvetare

I gårdagens Sydsvenskan skrev Ann Heberlein om de ”nya akademikerna” till vilka jag anses räknas. Jag blir både väldigt rörd och glad över hennes ord. Jag hade själv bestämt mig för att inte säga mer i debatten som blossade upp i förrförra veckan om det sk ”jenny madestam-fenomenet”, men kan nu inte hålla mig. Intressant är hur detta förefaller vara en fråga som väldigt många går igång på, på olika sätt. Jag har själv fått enormt många mail, facebookmeddelanden, bloggkommentarer och även en del telefonsamtal från alla möjliga människor om detta. Majoriteten har varit otroligt snälla och uppmuntrande, vissa har varit arga och lite tillrättavisande. Konklusionen får nog ändå bli att människor uppskattar och fortsatt vill ta del av mina kunskaper och analyser.

Somliga journalister har också hört av sig, och till er som helhet vill jag säga att jag min vrede inte handlade om medier och journalister. Jag hyser en enorm respekt för journalistkåren. Den kontakt jag haft med mängder av journalister har i övervägande del varit mycket god. Dessutom upplever jag att flertalet är enormt ambitiösa och alltid vill göra ett bra och hedervärt jobb. Sedan finns det en medialogik och en enorm konkurrens, som kan leda till vissa avarter och där gränsen mellan vad som är nyhetsvärde och grävande journalistik och t.ex. ren och skär hetsjakt kan bli grumlig.

Jag menar precis som Heberlein, liksom Marie Demker respektive Stig-Björn Ljunggren på Svt Debatt, att vi akademiker behövs i den offentliga debatten. Att journalister förenklar, förkortar och paketerar har jag inga problem med. Det var liksom inte det jag gick i taket över. Så är det och det vet jag, och det vet alla andra som väljer att vara med. Det jag blir arg över är när opinionsbildare – som just också borde veta villkoren – sitter och pekar finger och förminskar mig som person.

Eftersom jag och mina kollegor vet vad jag kan, och jag dessutom uppskattar kontakten med media och journalister, kommer jag fortsatt ta universitetets tredje uppgift på stort allvar. Hur mycket det än provocerar vissa förståsigpåare.

Ps. undrar just hur många som skrev kommentarer om ”Tommy Möller-fenomen” eller ”Stig-Björn Ljunggren-fenomen” efter gårdagens Agendainslag?!

 

Om Jenny Madestam

Statsvetare
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mer om media och statsvetare

  1. Marco skriver:

    ”Ps. undrar just hur många som skrev kommentarer om ”Tommy Möller-fenomen” eller ”Stig-Björn Ljunggren-fenomen” efter gårdagens Agendainslag?!”

    Hahah!
    Jag säger bara 100 – 0 till ”BK Statsvetarna'” och Jenny Madestam
    Snacka om skott på öppet mål…

Kommentera

