Almedalen 2014

På söndag morgon tar jag båten över till Visby för en veckas hundraprocentigt fokus på politik och samhällsfrågor. Almedalen är alltid en väldigt rolig och hysterisk vecka. Detta supervalår kommer den sannolikt bli ännu mer hysterisk – om det nu är möjligt. Jag kommer att delta på ett antal olika seminarier, dels i egenskap av den som svarar på frågorna, dels som den som ställer dem. Här länkar jag till de seminarier jag kommer vara med på: almedalen_2014. Som framgår rör det frågor som svensk skoldebatt, vilka som kommer kunna regera ihop med vilka, politik och psykologi, svensk arbetsmarknad, matchning och ungdomsarbetslöshet – och så klart min nya bok om ledarrekrytering.

Utöver seminarierna kommer jag vara med i SVT Forum för att där kommentera vissa partiers pressträffar (KD, SD och FP), och ett partiledartal (av Jonas Sjöstedt). I Aftonbladet TV (mån 14.00) liksom i SVT Gomorron (tis 8.20) kommer jag vara med och prata om min bok.

Utöver detta har jag och Hanna Wallinder ett helt eget projekt detta år i Almedalen. Vi kommer dagligen att spela in och sända ett program från vår balkong mitt i Visby. Programmet Politiksnack med hanna & jenny, sänds i vår Youtube-kanal (https://www.youtube.com/channel/UCe-cfbJ0MNVGv_D72BXW7Cw) och kan även återfinnas i sociala medier. I programmet kommer vi att samtala med en politiker och en person ur näringslivet om Almedalen och politik. Tanken är att få till ett möte mellan politik och näringsliv och att just snacka politik. Kolla gärna in detta program. Gå även gärna in och gilla vår sida på Facebook: https://www.facebook.com/politiksnack?ref=ts&fref=ts. Vi finns även på Instagram.

Utöver detta kommer jag prioritera att lyssna på partiledarnas tal. Och att gå på DJ-battle – veckans höjdpunkt.

Om Jenny Madestam

Statsvetare
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Almedalen 2014

  1. Simon skriver:

    Det är både trist och dumt att Almedalen hålls på en plats som är så otillgänglig för så många svenskar. Det är svårt att åka till Gotland över dagen och Visby har svårt att ta emot alla som vill dit för det är en rätt liten stad. Dessutom finns inte så mycket personer där som bor där till vardags. Jag tror detta resulterar i att Almedalen blir en liten klubb för inbördes beundran för de som är tillräckligt etablerade inom den politiska sfären (inte nödvändigtvis i ett politiskt parti) för att det ska vara värt att åka dit. Det kan, något pretentiöst, även kallas ett demokratiproblem när en elit åker till en relativt avskild plats för att mingla, nätverka och prata sinsemellan utan att folket har så stora möjligheter att vara med.

    Jag kommer definitivt inte att åka dit, om det varit i Stockholm eller Göteborg skulle jag åtminstone övervägt det. Men det kanske är svårare att upprätthålla säkerheten (tänkte skriva ”garantera säkerheten” först, men det är nog en utopi med en sådan garanti) på en plats i en storstad.

    Och någon framträdande politiker eller debattör har jag också svårt att se mig själv som nu, så att åka hela vägen endast för att lyssna känns lite väl dyrt och onödigt. Lite av vitsen med att vara där är ju att man kan delta på ett annat sätt än genom att titta på det på tv. Och att lägga en semestervecka på att åka dit medför att välja bort en veckas annan typ av semester, för den som inte kan se veckan som arbete.

Lämna en kommentar